Afscheid en de reis

14 juni 2016 - Mulanje, Malawi

De dag voordat we vertrokken werden we uitgenodigd door de zusters voor een afscheidsfeestje. We mochten 's avonds met het hele gezin komen eten en ook Xavier en Eliza waren uitgenodigd. Xavier en Eliza zijn twee mensen waar we veel mee zijn omgegaan in Mzambazi. We hebben met z'n allen gegeten en daarna kwam iedereen zingend binnen met een, door zuster Louise gebakken, cake. Het was een hele leuke avond en een afscheid om nooit te vergeten. Diezelfde woensdag hebben de kinderen afscheid van ons genomen door verschillende dansen voor ons op te voeren. Ze zongen, speelden op de drums en dansten. Na de dansen hadden we met de leraren van de school nog een afscheidsfeestje. De vrouwen hadden gekookt en Stoka las een speech voor die de head master had geschreven. Een stukje uit de speech wat ik heel mooi vond was: 'You never felt lonely, because you shared your smiles to everybody. We are going to miss your jokes, smiles, steps and indeed your good personality. Things have really fallen apart.' De head master zelf was er niet bij, want hij was in Rumphi bij zijn moeder. De speech was drie pagina's lang en je kon zien dat hij ontzettend zijn best had gedaan op het schrijven ervan. We voelden ons zo vereerd dat ze dit allemaal voor ons deden. Na het eten hebben we de groepsfoto die we hadden gemaakt aan de leraren gegeven en daar waren ze heel erg blij mee. Op het laatst hebben we nog heerlijk met z'n allen gedanst en haha, wat hebben we gelachen!!!

Donderdagnacht moesten we dan echt afscheid nemen. Het ging zó ontzettend snel. In twintig seconden moest ik afscheid nemen van mijn broertjes, want de buschauffeur wilde direct wegrijden. Dit was wat minder leuk. In Mzuzu hebben we met Feresta en Robert bij chapati lady gegeten en daarna zijn we doorgegaan naar Nkhata-Bay. In Nkhata-Bay zijn we naar Chikale beach gegaan met de kano en in de laatste meter kieperden we om (met kleren aan). Alles was zeiknat hahaha. De volgende ochtend hebben we dan echt afscheid moeten nemen van het lieve personeel in Mayoka en zijn we naar Senga Bay gegaan. Hier hebben we twee nachten geslapen. Op de één na laatste dag in Senga Bay zijn we op een boot naar lizard island gegaan (waar we welgeteld 1 lizard hebben gezien), samen met een groep jongens die aan het vrijwilligersproject van Quest Africa meedoen. Zij blijken de volgende dag naar Cape Maclear te gaan waar wij ook heen wilden en ze bieden ons een lift aan in de mega grote truck. Daar zeggen we natuurlijk geen nee tegen! Cape Maclear blijkt er een stuk anders uit te zien dan wij ons hadden voorgesteld. We hadden een mooi en groen stuk land in gedachten, maar het was alleen droog, dor en arm. Met de jongens van Quest Africa hebben we ons wel vermaakt. Vooral twee van de jongens hebben we echt leren kennen. Na Cape Maclear zijn we één dag in Monkey Bay geweest, maar daar was niet veel bijzonders te beleven. Hier hebben we nog wel op het lake gevaren met twee Engelse jongens die we ontmoet hadden daar. 's Avonds hebben we met hun gekaart en dat was heel gezellig. Op dag 8 zijn we naar Liwonde gereisd, waar een heel mooi national park is. We zijn 's ochtends om kwart voor 6 opgestaan, want Billy kwam ons ophalen voor een game drive in het park. Tegen half 7 kwamen we aan in het park en begint de tocht. We zijn ongeveer 2,5 uur onderweg in het park. Hier zien we heel veel verschillende dieren. Zoveel meer dan in Vwaza. We zien buffalo's, impala's, koedoe's, een havik, een fish eagle, waterbokken, bosbokken, warthogs (pumba's), heel veel vogels en olifanten. Wanneer we de olifanten zien gaan we even de auto uit, maar op een gegeven moment komt de nieuwe manager van het park (een blanke Zuid-Afrikaan) en hij geeft Billy keihard op z'n donder alsof het een klein kind is dat hij z'n bezoekers onder controle moet houden. Vanaf daarna blijven we maar netjes in de auto zitten. Gelukkig kunnen we er allemaal smakelijk om lachen (op de manager na dan). Na de game drive gaan we naar de nieuwe lodge van Billy. Hij wil het heel graag aan ons laten zien. Zijn nieuwe lodge is nog in de maak en hij gaat Shire Eco Safari Camp heten. Er is al één chalet zo goed als klaar en hij vraagt of we niet daar willen komen slapen. Dat willen we wel, want Billy is zó aardig en de lodge ziet er ook (al) fantastisch uit. Wij zijn de allereerste gasten in zijn nieuwe lodge en het is voor zowel hem als ons een eer om er te mogen slapen als eersten. Billy vertelt ons over twee jongens die een solar systeem hebben ontwikkeld waardoor alle elektronica geregeld kan worden. Ze hebben iets ontzettend knaps in elkaar gezet en hij vraagt de jongens om naar de lodge te komen om erover te vertellen. Nu gaan we eerst op boot safari. Deze safaritocht is ook heel leuk! We zien meer olifanten en ook van heel dichtbij. Naast olifanten zwemmen er ook veel nijlpaarden en we spotten helemaal aan het einde wel één krokodil. Ook hebben we de bonte ijsvogel gezien en de malachite ijsvogel. Echt ontzettend mooi! Na de bootsafari gaan we terug naar de lodge en Exon, de kok, kookt voor ons. Na het eten komen Peter, één van de jongens en een vriend van hem aan. De andere jongen zit nog op secondary en kan niet komen vanwege examens. Billy heeft een mega telescoop gekocht, want hij heeft in zijn nieuwe lodge een astronomy club opgezet. We bekijken samen met Peter, Billy en de vriend van Peter de sterren en de maan en we zien zelfs mars en jupiter. Wie had dat ooit gedacht? Peter blijkt een hele slimme en leuke jongen te zijn en Billy vertelt vol enthousiasme over ons heelal. Hij is zó gepassioneerd en ik kan gewoon niet beschrijven hoeveel ik van zijn verhalen genoten heb (ook al boeide het me hiervoor niet zoveel). Billy is een echte inspiratiebron. Ook vertelt hij over zijn bezoek aan Nederland en wat hij daarvan vond. Na de sterrenavond gaan we slapen en de volgende ochtend brengt Billy ons naar de minibus om op weg te gaan naar Zomba. In Zomba hebben we een tuin bezocht en een tour door de stad achterop twee motoren. Verder is er in Zomba niet veel gebeurd. Nu zitten we te genieten van een heerlijk bord Mac and Cheese op mountain Mulanje tussen de theeplantages. Morgen gaan we nog een stukje verder de berg op en we gaan kijken of we ook echt thee kunnen plukken.

1. Henriëtte:
    14 juni 2016
    Mooi, mooi, mooi! Ik ben een tikkie jaloers hoor... geniet er nog heeeeel even van.

Groeten,
    Henriëtte