Manchewe, Livingstonia en Chitimba

2 mei 2016 - Rumphi, Malawi

Vrijdagnacht zijn we rond half drie naar de bus gelopen. Gelukkig stond de bus al klaar en hoefden we niet, net als twee weken geleden, eerst nog anderhalf uur te wachten tot de bus eindelijk eens op kwam dagen. Het was een snelle rit, want we kwamen al voor zes uur aan in Mzuzu. Daar zijn we, zoals gewoonlijk, eerst gaan ontbijten bij Chapati Lady. Zij maakt heerlijke Chapati (een soort heel plat brood) met ei! Na Chapati Lady zijn we even naar Joy's Place gelopen voor wat wifi (die niet werkte) en daarna zijn we boodschappen gaan doen bij de shoprite. Rond half elf vonden we een minibus die echt direct zou vertrekken! (Uhu) Vervolgens stonden we om kwart over 12 nog steeds stil in Mzuzu… We hadden het kunnen weten. Het is een rit van twee uur naar Chitimba, althans dat zou het moeten zijn. Om tien voor half 1 rijden we weg en nadat we nog drie keer gestopt zijn omdat de chauffeur van alles tegen allerlei mensen moest zeggen stoppen we na ongeveer een half uur alweer, want… de band is lek. Gelukkig is het echt binnen 10 minuten gefixt, wat zelfs voor Nederlandse begrippen echt ontzettend snel is! Helaas was het ook te mooi om waar te zijn, want na weer zo'n 20 minuten te hebben gereden stoppen we weer omdat de band die op de auto werd gezet geleend was en ze willen nu een eigen band kopen om die andere band terug te kunnen geven. Deze keer gaat het niet zo snel, want we moeten wel meer dan een uur wachten totdat eindelijk alles klaar is. Goed… we gaan weer rijden en het kan ook niet anders dat na een kwartier tijd de remblokken ineens kapot zijn en we wéér moeten stoppen. Gelukkig gebeurt het ook deze keer in een dorpje alleen hebben we nu de pech dat er geen onderdelen aanwezig zijn in dit dorpje en dus moet de chauffeur ergens anders heen lopen om remblokken te gaan zoeken. Weer een half uur later… Er stopt een andere minibus en de chauffeur verwijst ons nu toch maar door naar die andere bus, omdat het anders wel heel lang gaat duren (het is inmiddels tegen vier uur). De andere minibus rijdt lekker door en krijgt wonderbaarlijk geen enkele keer pech. Onderweg richting Chitimba zien we nog een groepje gele bavianen (en een moeder met een kindje op haar buik) en rond vijf uur komen we aan in Chitimba. Voor de duidelijkheid, als de minibus in Mzuzu gewoon op tijd om half 11 was vertrokken dan hadden we om half 1 in Chitimba kunnen zijn. Moet je nagaan… Vanaf Chitimba is het nog zo'n 10 kilometer de berg op. Omdat het al laat is en donker wordt gaan we op zoek naar een auto die ons de berg op wil brengen (goed excuus om niet te hoeven lopen J). De ambulance gaat omhoog, maar wil ons alleen voor een ontzettend hoog bedrag afzetten. Helaas kunnen we de tocht niet meer maken, omdat het gewoon echt snel donker wordt en besluiten we maar gewoon te betalen en in te stappen. Er werd ons al verteld dat de rit omhoog echt geen pretje is en dat je wel een aantal keer een minihartaanval zal kunnen krijgen omdat je bijna naar beneden valt. Dat is inderdaad zo… Hele scherpe bochten op honderden meters hoogte en een chauffeur die als een malloot die berg op scheurt. Maar goed… we kunnen zien dat hij dit gewend is en vertrouwen er dan ook op dat we het eindpunt wel zullen halen. Om kwart over zes komen we aan bij Lukwe en dan moeten we nog een kilometer lopen. We komen binnen, droppen onze spullen en gaan dan wat eten. We zijn de enige gasten wat wel jammer is… Na het eten gaan we eigenlijk redelijk snel slapen, want we zijn ten eerste al vijftien uur onderweg geweest (om 215 kilomter af te leggen) en we willen er vroeg uit om de Manchewe falls te kunnen zien morgen. 's Ochtend word ik om vijf uur wakker en kan ik vanuit mijn bed de zonsopgang zien. Op zo'n moment voel je je echt koningin van de wereld… Je wordt wakker in en tussen de bergen met een oranje/rode zonsopgang en aan je rechterzijde een prachtig blauw Lake Malawi. Om zes uur sta ik op en tot mijn verrassing is de douche echt hééérlijk warm. Dat is wel lekker hoor, als je voor de tweede keer in tien weken tijd een warme douche kan nemen. We ontbijten met pannenkoeken en laten lunch voor ons inpakken. Dan gaat de barre tocht naar de Manchewe fals en Livingstonia beginnen. De falls zijn redelijk dichtbij, je kunt ze zelfs vanaf het terrein van Lukwe al zien liggen. Het is ongeveer een half uur lopen en vanaf daar worden we meegenomen door zes tourgidsen. Ze laten ons vier verschillende plekken van de waterval zien. Na de watervallen lopen we de berg op naar Livingstonia, wat nog zon vier kilometer is. Het is een best lange tocht en eenmaal in Livingstonia hadden we er wel iets meer van verwacht. Het is heel mooi, het uitzicht is prachtig en ik had het niet willen missen, maar in de gidsen staat het beter aangeschreven dan het uiteindelijk is. We bezoeken het stone house museum en bekijken de kerk. We mogen zelfs helemaal op het puntje van de kerk staan. We komen vroeg terug in Lukwe en pakken onze tassen om richting Chitimba te lopen (10 kilometer hike!). We besluiten het ook omdat het berg afwaarts is en we dan minder moeite hoeven te doen hahaha JJ. Twee uur en een kwartier later komen we badend in het zweet beneden aan en gaan we op zoek naar Chitimba Camp, waar we vannacht zullen verblijven. Het is echt zó mooi in Chitimba, want we zitten direct aan het lake. We doen onze bikini aan, eten wat, gaan even langs de winkeltjes en gaan dan lekker zwemmen. Wat is dat toch lekker zeg… Na het zwemmen neemt één van de winkeleigenaren ons mee om apen te kijken (die we helaas niet hebben kunnen vinden). Daarna gaan we naar het dorp omdat één van de ander winkeleigenaren ons heeft uitgenodigd om Chapati bij hem te komen eten. De Chapati is heerlijk en daarna gaan we weer naar een ander huis om daar nog wat Nsima te eten. Hier maken ze ook Nsima van Cassave en dat smaakt weer heel anders dan de maïs Nsima. Het is heerlijk! Na het eten gaan we naar de lokale pub en spelen we wat potjes pool. Rond tien uur worden we terug begeleid naar Chtimba Camp. Ik verbaas me soms hoe leuk, aardig, vriendelijk, gastvrij en lief de mensen hier zijn. Ze willen er altijd voor zorgen dat je de beste tijd van je leven hebt en dat heb je dan ook. In de lodge proberen we alvast wat van de route die we in de laatste twee weken van ons verblijf gaan afleggen te plannen en we komen uit op negen stops die we gaan maken. Leuk!! Ik heb er nu al zin in. J De volgende ochtend word ik wakker en het regent pijpenstelen. Heel fijn dat dit niet op de berg gebeurde, want dan zou de aftocht een stuk moeilijker en gevaarlijker zijn. Nu zit ik aan de bar te ontbijten en moet ik op zoek naar een bus/minibus of taxi die ons terug kan brengen naar Mzuzu. Omdat het vandaag Laybor's day is zijn alle scholen gesloten en hoeven we vandaag geen les te geven. Hebben wij toch ook nog een beetje meivakantie. Vannacht slapen we nog een nachtje in Mzuzu. We gaan op zoek naar een lodge waar we nog niet geweest zijn. Morgen gaan we weer terug naar Mzambazi.

1. Henriëtte:
    9 mei 2016
    Mooi beschreven, Marit. Ik zie het helemaal voor me. En bedankt voor jullie kaartje, geweldig! Hebben jullie die van ons ook ontvangen?
    Maak er nog een mooie tijd van, de eerste reizigers zijn terug uit Suriname. Het gaat zo snel allemaal!

Het allerbeste voor jullie allebei,

Henriëtte