Vakantie in Nkhata Bay

15 april 2016 - Euthini, Malawi

De afgelopen twee weken zijn we in Nkhata Bay geweest, een stadje aan Lake Malawi. We begonnen in Butterfly Space, een lodge op een berg waar we heerlijk hebben geslapen. Het fijne was dat we eindelijk eens konden douchen in plaats van wassen. De bedden in Butterfly waren niet zo heel comfortabel en daarom besloten we om de laatste nacht letterlijk aan het meer te overnachten. We hebben ons matras naar beneden gesleept en zijn naast het meer gaan slapen. In eerste instantie dachten we dat mensen ons redelijk raar aan zouden kijken, maar toen we 's ochtends wakker werden zagen we nog zes anderen die het voorbeeld gevolgd hadden. Na vier dagen in Butterfly Space te zijn gebleven zijn we naar Mayoka gegaan. Mayoka was eigenlijk nóg leuker dan Butterfly. Het personeel is ontzettend lief en vriendelijk en het eten was verrukkelijk. In de 10 dagen dat we in Mayoka zijn gebleven hebben we ook een aantal leuke, lokale mensen leren kennen. Zo ontmoetten we Kelvin… Kelvin is een man met een eigen winkel en hij maakt ontzettend leuke dingen. Ik kocht een Djembé bij hem en ik heb een drumles van hem gehad. Achteraf bedacht ik me dat het alleen niet heel handig is om straks nog twee weken met een grote djembé te moeten zeulen,  maar ach… In de twee weken waarin we in Nkhata Bay zijn gebleven hebben we echt vrijwel niks gedaan. Het enige wat we deden was zwemmen, relaxen, filmpjes kijken, zwemmen, nog meer zwemmen en nog meer zwemmen. In Mayoka zijn ook houten kano's aanwezig. Deze worden door de lokale mensen gebruikt om vracht te laden en lossen. Angelique en ik hebben ook geprobeerd om met deze kano te gaan varen, maar dat was geen succes. Na ongeveer 17 keer te zijn omgevallen in 8 minuten tijd hebben we de hoop maar opgegeven. En echt… wat hebben Malawianen rare versiertrucs zeg... Zo ben ik ongeveer vier keer ten huwelijk gevraagd in twee dagen tijd. Één iemand zei: ''A girlfriend should not be like a banana, because you throw the peel away. A girlfriend should be like chewing gum. You don't throw that away.'' En zo werd Angelique aangesproken door iemand: ''Do you see that? What is that? That is a spare tire. Do you want to be my spare tire?'' We hebben in ieder geval een hoop lol gehad om de versiertrucs van de gemiddelde Malawiaan. Na twee weken komt er helaas een einde aan de vakantie en gaan we weer terug naar Mzambazi. Toch is het, hoe jammer ook om Nkhata Bay te verlaten, wel heel leuk om iedereen in het dorp weer te zien. Iedereen zegt ons heel erg gemist te hebben en dat is leuk om te horen. Zo was de head master heel erg bang geweest, want Marit is so afraid of insects and she can be so scared of the fish in the lake! In Lake Malawi zwemmen trouwens krokodillen, maar… wij hoeven er niet bang voor te zijn, want blanken geven licht onder water dus zullen de krokodillen je niet opeten, aldus een bewoner van het dorp. Nu zijn we inmiddels alweer een week terug in Mzambazi en zijn we weer geïntegreerd in het leven. Ik ben inmiddels begonnen met het lesgeven in Standard 8 in plaats van Standard 7. Standard 8 is een hele leuke groep (die maar uit 80 kinderen bestaat, wat voor de omstandigheden hier heel weinig is). Er zijn meer kinderen in Standard 8 die wel redelijk Engels spreken en dus heb ik het gevoel dat de kinderen ook echt iets van mijn lessen opsteken.

1. Cees en Tonny:
    15 april 2016
    Wat een leuk verhaal! Fijn om weer eens uitgebreid van jullie te horen. En gelukkig zijn jullie niet opgegeten door de krokodillen! Dat moest er ook nog bijkomen, zeg! We wensen jullie nog een heel fijne tijd toe en succes met het lesgeven. Zo te lezen gaat dat jullie goed af.
  2. Noek en San:
    15 april 2016
    Ik heb weer smakelijk gelachen om je leuke verhaaltje :-), echt op z'n Marits! Het klinkt heerlijk meiden! Ga lekker genieten en fijn dat je eindelijk 'echt' les kunt geven!
    Doei lieve zus. GENIET!

X Noek, San, babs, pluk en aagje.